Корекційно – розвивальна програма
«Профілактика психічного здоров’я та емоційних розладів у дітей старшого
дошкільного віку»
Автор:
Нижник Галина Михайлівна
практичний психолог
дошкільного навчального
закладу №2
«Дударик»
Коломийської
міської ради
Івано – Франківськ
2011
Пояснювальна
записка.
Актуальність та новизна. Дошкільний вік – найважливіший
етап у розвитку дитини. Це період долучення до загальнолюдських цінностей, час
встановлення перших взаємин з людьми. Разом із тим, дошкільний вік
характеризується високою вразливістю й чутливістю. Цілісний розвиток дитини як
особистості – головна мета модернізації дошкільної освіти на сучасному етапі, а
це передбачає турботу про здоров’я дитини.
Здоров’я дошкільника – це стан повного фізичного, духовного
і соціального благополуччя, психічний комфорт, позитивне самопочуття, спокій,
рівновага, задоволення, а не лише відсутність хвороб і фізичних вад.
З кожним роком збільшується кількість дітей з емоційними
проблемами, тривожних, невпевнених в
собі, агресивних, що обумовлено різними причинами, серед яких: негативний вплив
телебачення на розвиток дитини, зайнятість батьків і обмеження їх спілкування з
дитиною та ін. Ці висновки підтверджують й дані психодіагностики.
Діагностика емоційної сфери дошкільників включає:
анкетування вихователів (додаток 1), вивчення індивідуальних особливостей дітей
з емоційними проблемами (додаток 2), спостереження за агресивними проявами в
поведінці дитини (додаток 3), оцінювання рівня тривожності (додаток 4).
Теоретичну основу досвіду роботи з
профілактики психічного здоров’я та емоційних розладів склали праці вітчизняних
науковців, серед яких: С.Максименко, К.Максименко, З.Карпенко, С.Кулачківська,
С.Ладивір, Т.Піроженко, Л.Подоляк, О.Танасійчук, О.Т.Зінкевич – Євстигнеева, Л.Терлецька
та ін.
Психічне здоров’я – це не тільки відсутність
психічних захворювань. Коли ми говоримо про щастя, душевний спокій, радість або
задоволення, ми говоримо про психічне здоров’я. Психічне здоров’я – це стан
психосоматичного і психологічного благополуччя, який ґрунтується на відчутті
сили і цінності власного „Я” людини, її здатності досягати згоди з самим собою
та іншими на основі довільної регуляції поведінки і діяльності. Психічне
здоров’я є відносно усталеною характеристикою людини як біосоціальної істоти.
Воно забезпечує активність поведінки людини, належний рівень її адаптивності та
самодостатності у навколишньому середовищі.
Актуальність
проблеми психічного здоров’я дошкільників і дані психодіагностичного обстеження
обумовили створення корекційно – розвивальної програми: „Профілактика
психічного здоров’я і емоційних розладів у дітей старшого дошкільного віку”.
Мета корекційно –
розвивальної програми: створення у
дошкільників позитивного емоційного настрою і вміння звільнятися від напруги,
скутості; розвиток емоційної сфери,
корекція тривожності, агресивності, невпевненості, імпульсивності у дітей
старшого дошкільного віку; навчання комунікативної та невербальної поведінки;
виховання співчутливості, доброзичливості, взаємодопомоги та інших позитивних
рис характеру.
Завдання корекційно – розвивальної
програми:
·
Створити позитивний емоційний настрій та доброзичливу атмосферу
групі однолітків.
·
Розвивати у дітей навички спілкування і розв’язання
конфліктних ситуацій.
·
Формувати в дошкільників позитивні риси характеру.
·
Підвищувати рівень самоконтролю емоційного стану.
·
Вдосконалювати пізнавальні психічні процеси – сприймання,
пам’ять, мислення, увагу, уяву в дітей старшого дошкільного віку.
·
Навчати прийомів саморелаксації, зняття психом’язового
напруження.
Технологія реалізації корекційно –
розвивальної програми „Профілактика психічного здоров’я і емоційних розладів у
дітей старшого дошкільного віку” передбачає проведення занять 1 раз у тиждень з
дітьми старшого дошкільного віку, тривалість занять складає 25 – 30 хв.
Загальна кількість – 15 занять.
Корекційно
– розвивальні заняття об’єднані у три розділи:
Розділ І. „Формування у дошкільників
позитивних рис характеру і корекція небажаних проявів поведінки” (8 занять).
Розділ ІІ. „Підвищення рівня
самоконтролю емоційного стану і корекція страху у дітей дошкільного віку” (5
занять).
Розділ ІІІ. „Створення
позитивного емоційного настрою та атмосфери безпеки в групі однолітків” (2
заняття).
Корекційно-розвивальні
заняття складаються з вправ (творчого, наслідувально-виконавчого і проблемного
характеру), ігор, етюдів, психокорекційних казок, релаксаційних вправ.
Ефективність
реалізації програми значною мірою залежить від тісної взаємодії з педколективом
ДНЗ і батьками дошкільнят. Тому доцільно проводити: корекційно – розвивальні
заняття з дітьми старших груп, психологічну просвіту педагогів з проблеми
емоційного розвитку малят, психологічну просвіту батьків з метою профілактики
виникнення стресових станів в дітей дошкільного віку.
Важливим
є проведення повторної діагностики після реалізації корекційно – розвивальної
програми. Так, у 2007 – 2008 н. р. в ДНЗ № 2 «Дударик» м. Коломиї обстежено 62
дітей за методикою «Тривожність». Виявлено: високий рівень тривожності – 45%,
середній рівень тривожності – 55%, низький рівень тривожності – 0. Після
проведення занять із корекційно–розвивальної програми «Профілактика психічного
здоров’я та емоційних розладів у дітей старшого дошкільного віку»: високий
рівень тривожності становив 34%, середній рівень тривожності – 52%, низький
рівень тривожності – 14%.
У
2008 – 2009 н. р. обстежено 47 дітей. Виявлено: високий рівень тривожності – 47%,
середній рівень тривожності – 53%, низький рівень тривожності – 0. Результати
повторної діагностики: високий рівень тривожності – 32%, середній рівень
тривожності – 60%, низький рівень тривожності – 8%.
У
2009 – 2010 н. р. обстежено 53 дітей старшого дошкільного віку. Виявлено: високий
рівень тривожності – 27%, середній рівень тривожності – 63%, низький рівень
тривожності – 10%. Результати повторної діагностики: високий рівень тривожності
– 22%, середній рівень тривожності – 60%, низький рівень тривожності – 18%.
У
2010 – 2011 н. р. обстежено 38 старших дошкільників. Виявлено: високий рівень
тривожності – 45%, середній рівень – 47%, низький рівень – 8%. Результати
повторної діагностики: високий рівень тривожності – 36%, середній рівень
тривожності – 54%, низький рівень тривожності – 10%.
Отже,
протягом чотирьох навчальних років спостерігається позитивна динаміка зменшення
високого рівня тривожності серед дошкільників після проведення комплексу
корекційно – розвивальної роботи.
Очікувані
результати: оволодіння дошкільниками навичок самоконтролю негативних
емоційних станів, вміння знімати психом’язову напругу. Дана програма спрямована
також на розвиток позитивних рис характеру і навичок ефективної взаємодії в
колективі ровесників.
Авторська корекційно – розвивальна програма «Профілактика
психічного здоров’я та емоційних розладів у дітей старшого дошкільного віку»
опублікована у фаховому виданні. (Психолог. – 2007. - № 31–32. – С. 5–30.).
|