ПСИХОЛОГІЧНА СЛУЖБА РОЖНЯТІВЩИНИ
Каталог статей
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входу

Пошук

Друзі сайту

Головна » Статті » Мої статті

Корекційно-розвивальна програма «Профілактика психічного здоров’я та емоційних розладів у дітей старшого дошкільного віку»

Корекційно – розвивальна програма

 «Профілактика психічного здоров’я та емоційних розладів у дітей старшого дошкільного віку»

 

 

Автор:

     Нижник Галина Михайлівна

                            практичний психолог

                                     дошкільного   навчального

                             закладу №2 «Дударик»

                                     Коломийської міської ради

 

 

 

 

Івано – Франківськ

 2011

Пояснювальна записка.

        

     Актуальність та новизна. Дошкільний вік – найважливіший етап у розвитку дитини. Це період долучення до загальнолюдських цінностей, час встановлення перших взаємин з людьми. Разом із тим, дошкільний вік характеризується високою вразливістю й чутливістю. Цілісний розвиток дитини як особистості – головна мета модернізації дошкільної освіти на сучасному етапі, а це передбачає турботу про здоров’я дитини.

         Здоров’я дошкільника – це стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, психічний комфорт, позитивне самопочуття, спокій, рівновага, задоволення, а не лише відсутність хвороб і фізичних вад.

         З кожним роком збільшується кількість дітей з емоційними проблемами,  тривожних, невпевнених в собі, агресивних, що обумовлено різними причинами, серед яких: негативний вплив телебачення на розвиток дитини, зайнятість батьків і обмеження їх спілкування з дитиною та ін. Ці висновки підтверджують й дані психодіагностики.

         Діагностика емоційної сфери дошкільників включає: анкетування вихователів (додаток 1), вивчення індивідуальних особливостей дітей з емоційними проблемами (додаток 2), спостереження за агресивними проявами в поведінці дитини (додаток 3), оцінювання рівня тривожності (додаток 4).

Теоретичну основу досвіду роботи з профілактики психічного здоров’я та емоційних розладів склали праці вітчизняних науковців, серед яких: С.Максименко, К.Максименко, З.Карпенко, С.Кулачківська, С.Ладивір, Т.Піроженко, Л.Подоляк, О.Танасійчук, О.Т.Зінкевич – Євстигнеева, Л.Терлецька та ін.

Психічне здоров’я – це не тільки відсутність психічних захворювань. Коли ми говоримо про щастя, душевний спокій, радість або задоволення, ми говоримо про психічне здоров’я. Психічне здоров’я – це стан психосоматичного і психологічного благополуччя, який ґрунтується на відчутті сили і цінності власного „Я” людини, її здатності досягати згоди з самим собою та іншими на основі довільної регуляції поведінки і діяльності. Психічне здоров’я є відносно усталеною характеристикою людини як біосоціальної істоти. Воно забезпечує активність поведінки людини, належний рівень її адаптивності та самодостатності у навколишньому середовищі.

     Актуальність проблеми психічного здоров’я дошкільників і дані психодіагностичного обстеження обумовили створення корекційно – розвивальної програми: „Профілактика психічного здоров’я і емоційних розладів у дітей старшого дошкільного віку”.

         Мета корекційно – розвивальної програми: створення у дошкільників позитивного емоційного настрою і вміння звільнятися від напруги, скутості; розвиток емоційної сфери, корекція тривожності, агресивності, невпевненості, імпульсивності у дітей старшого дошкільного віку; навчання комунікативної та невербальної поведінки; виховання співчутливості, доброзичливості, взаємодопомоги та інших позитивних рис характеру.

 

Завдання корекційно – розвивальної програми:

·        Створити позитивний емоційний настрій та доброзичливу атмосферу групі однолітків.

·        Розвивати у дітей навички спілкування і розв’язання конфліктних ситуацій.

·        Формувати в дошкільників позитивні риси характеру.

·        Підвищувати рівень самоконтролю емоційного стану.

·        Вдосконалювати пізнавальні психічні процеси – сприймання, пам’ять, мислення, увагу, уяву в дітей старшого дошкільного віку.

·        Навчати прийомів саморелаксації, зняття психом’язового напруження.

Технологія реалізації корекційно – розвивальної програми „Профілактика психічного здоров’я і емоційних розладів у дітей старшого дошкільного віку” передбачає проведення занять 1 раз у тиждень з дітьми старшого дошкільного віку, тривалість занять складає 25 – 30 хв. Загальна кількість – 15 занять.

     Корекційно – розвивальні заняття об’єднані у три розділи:

Розділ І. „Формування у дошкільників позитивних рис характеру і корекція небажаних проявів поведінки” (8 занять).

Розділ ІІ. „Підвищення рівня самоконтролю емоційного стану і корекція страху у дітей дошкільного віку” (5 занять).

Розділ ІІІ. „Створення позитивного емоційного настрою та атмосфери безпеки в групі однолітків” (2 заняття).

         Корекційно-розвивальні заняття складаються з вправ (творчого, наслідувально-виконавчого і проблемного характеру), ігор, етюдів, психокорекційних казок, релаксаційних вправ.

     Ефективність реалізації програми значною мірою залежить від тісної взаємодії з педколективом ДНЗ і батьками дошкільнят. Тому доцільно проводити: корекційно – розвивальні заняття з дітьми старших груп, психологічну просвіту педагогів з проблеми емоційного розвитку малят, психологічну просвіту батьків з метою профілактики виникнення стресових станів в дітей дошкільного віку.

     Важливим є проведення повторної діагностики після реалізації корекційно – розвивальної програми. Так, у 2007 – 2008 н. р. в ДНЗ № 2 «Дударик» м. Коломиї обстежено 62 дітей за методикою «Тривожність». Виявлено: високий рівень тривожності – 45%, середній рівень тривожності – 55%, низький рівень тривожності – 0. Після проведення занять із корекційно–розвивальної програми «Профілактика психічного здоров’я та емоційних розладів у дітей старшого дошкільного віку»: високий рівень тривожності становив 34%, середній рівень тривожності – 52%, низький рівень тривожності – 14%.

     У 2008 – 2009 н. р. обстежено 47 дітей. Виявлено: високий рівень тривожності – 47%, середній рівень тривожності – 53%, низький рівень тривожності – 0. Результати повторної діагностики: високий рівень тривожності – 32%, середній рівень тривожності – 60%, низький рівень тривожності – 8%.

     У 2009 – 2010 н. р. обстежено 53 дітей старшого дошкільного віку. Виявлено: високий рівень тривожності – 27%, середній рівень тривожності – 63%, низький рівень тривожності – 10%. Результати повторної діагностики: високий рівень тривожності – 22%, середній рівень тривожності – 60%, низький рівень тривожності – 18%.

     У 2010 – 2011 н. р. обстежено 38 старших дошкільників. Виявлено: високий рівень тривожності – 45%, середній рівень – 47%, низький рівень – 8%. Результати повторної діагностики: високий рівень тривожності – 36%, середній рівень тривожності – 54%, низький рівень тривожності – 10%.

     Отже, протягом чотирьох навчальних років спостерігається позитивна динаміка зменшення високого рівня тривожності серед дошкільників після проведення комплексу корекційно – розвивальної роботи.

         Очікувані результати: оволодіння дошкільниками навичок самоконтролю негативних емоційних станів, вміння знімати психом’язову напругу. Дана програма спрямована також на розвиток позитивних рис характеру і навичок ефективної взаємодії в колективі ровесників.

         Авторська корекційно – розвивальна програма «Профілактика психічного здоров’я та емоційних розладів у дітей старшого дошкільного віку» опублікована у фаховому виданні. (Психолог. 2007. - № 31–32. – С. 5–30.).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: вірар (10.09.2012)
Переглядів: 2893 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 1
1 ирина  
0
А ГДЕ РАБОТА?

Ім`я *:
Email *:
Код *:
Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний хостинг uCoz