Методичні рекомендації
з проведення майстер-класу як групової форми методичної роботи
Майстер-клас – це одна з форм ефективного професійного, активного навчання. Він
відрізняється від семінару тим, що під час майстер-класу ведучий-спеціаліст
(далі Майстер) розповідає і, що ще більш важливо, показує, як застосовувати на
практиці нову технологію або метод.
Тематика майстер-класів включає в себе:
• різні аспекти і прийоми використання технологій;
• авторські методи застосування технологій на практиці, і ін.
Завдання майстер-класу:
• передача Майстром свого досвіду шляхом прямого і коментованого показу
послідовності дій, методів, прийомів і форм педагогічної діяльності;
• спільне відпрацювання методичних підходів Майстра і прийомів вирішення
поставленої в програмі майстер-класу проблеми;
• рефлексія власної професійної майстерності учасниками майстер-класу (далі
Слухачі);
• надання допомоги Слухачам у визначенні завдань саморозвитку і формуванні індивідуальної
програми самоосвіти та самовдосконалення.
У ході майстер-класу Слухачі:
• вивчають розробки за темою майстер-класу;
• беруть участь в обговоренні отриманих результатів;
• задають питання, отримують консультації;
• пропонують для обговорення власні проблеми, питання, розробки;
• висловлюють свої пропозиції щодо вирішення обговорюваних проблем.
Алгоритм технології проведення майстер-класу:
І. Підготовчо-організаційний етап.
ІІ. Основна частина.
1. Презентація педагогічного
досвіду Майстром:
• коротко характеризуються основні ідеї технології;
• описуються досягнення в роботі;
• доводиться результативність діяльності, яка свідчить про ефективність
технології;
• визначаються проблеми та перспективи в роботі Майстра.
2. Представлення системи роботи:
• описується система заходів у режимі технології, що презентується;
• визначаються основні прийоми роботи, які Майстер буде демонструвати
слухачам.
3. Проведення імітаційної гри:
• майстер проводить захід із Слухачами, демонструючи прийоми ефективної
робот;
• слухачі одночасно грають дві ролі: учнів експериментальної групи та
експертів,
присутніх на відкритому заході.
4. Моделювання:
• слухачі виконують самостійну роботу з конструювання власної моделі заходу
в
режимі технології Майстра;
• майстер виконує роль консультанта, організовує самостійну роботу Слухачів
і керує нею.
ІІІ. Афішування - представлення виконаних робіт:
1. Рефлексія:
• проводиться дискусія за результатами спільної діяльності Слухачів і
Майстра.
Можлива модель проведення майстер-класу
Зміст етапів роботи майстер-класу
|
Дії Майстра
|
Діяльність учасників
|
Підготовчо-організаційний
|
Постановка цілей і завдань
(дидактичної спільної мети, триєдиної мети: освітньої, розвиваючої та
виховної).
|
Привітання, вступне слово
Майстра, незвичайний початок заняття.
|
Долучаються до діалогу,
виявляють активну позицію, тим самим допомагаючи Майстру в організації
заняття.
|
Основна частина
|
Зміст майстер-класу,
його основна частина: план дій, що включає поетапну реалізацію теми
|
Методичні рекомендації Майстра
для відтворення теми майстер-класу.
Показ прийомів, що використовуються у процесі майстер-класу, показ
своїх "родзинок" (прийомів) з коментарями.
|
Виконують завдання
відповідно до означених
завдань, індивідуальне
створення задуманого.
|
Афішування - представлення виконаних робіт
|
Заключне слово. Аналіз ситуації
за критеріями:
- оволодіння загально
інтелектуальними способами діяльності;
- розвиток здатності до
рефлексії;
- розвиток
комунікативної культури.
|
Організує обмін думками
присутніх, дає оцінку тому, що відбувається.
|
Рефлексія – активізація
самооцінки та самоаналізу з приводу діяльності на майстер-класі.
|
Умови результативної роботи Слухачів майстер-класу:
• мотивація усвідомленої діяльності всіх Слухачів, які беруть участь у
роботі майстер-класу;
• підвищення рівня теоретичної та методичної підготовки Слухачів;
• готовність Слухачів і Майстра до розвитку власної перетворюючої
діяльності на науковій основі;
• рефлексія діяльності Слухачів і Майстра в процесі власної практики.
Вимоги до діяльності Майстра:
У ході майстер-класу Майстер представляє власну систему роботи, що передбачає
комплекс методичних прийомів, які притаманні саме цьому педагогу; дії Майстра
взаємопов'язані між собою, оригінальні і забезпечують ефективне вирішення поставлених
завдань. Ознаками системи роботи Майстра є цілісність, оптимальність у визначенні
місця і часу застосування кожного методичного прийому; різнобічність впливу на
Слухачів; оригінальність методики.
Переваги майстер-класу як групової форми методичної роботи:
- майстер-клас забезпечує формування мотивації та пізнавальної потреби Слухачів
у конкретній діяльності; стимулює пізнавальний інтерес.
- у ході майстер-класу відпрацьовуються вміння з планування,
самоорганізації і самоконтролю педагогічної діяльності.
- під час проведення майстер-класу здійснюється індивідуальний підхід по відношенню
до кожного Слухача, відслідковуються позитивні результати
навчально-пізнавальної діяльності.
- майстер-клас – форма організації активної самостійної роботи слухачів,
під час проведення якої використовуються емпіричні методи дослідження:
спостереження, вивчення документів і результатів діяльності, тестування,
розробки дидактичних матеріалів для дослідно-експериментальної роботи у власній
педагогічній діяльності.
Таким чином, Майстер розкриває Слухачам авторську систему роботи.
Майстер-клас створює умови для зростання педагогічної майстерності на основі
рефлексії власного педагогічного досвіду. Досягнення цілей в роботі
майстер-класу визначається відповідно до поставленої мети. Результатом спільної
діяльності є модель заняття, заходи або інший продукт, який розробив Слухач під
керівництвом Майстра з метою застосування цієї моделі у практиці власної
діяльності.
Література:
1. Пахомова О.М. Вивчення та узагальнення педагогічного досвіду.//
Методист. – 2005. - №2.
2. Пахомова Є.М., Дуганова Л.П. Вчитель у професійному конкурсі:
навчально-методичний посібник. – М.: АПКіППРО, 2006, - 168.
3. Селевко Г.К. Альтернативні педагогічні технології. – М.: НДІ шкільних
технологій, 2005. – 224с.
4. http://dou.edu.ru
5. http://www.openclass.ru
|