Початок
тренінгу включає в себе вступ і три етапи (у деяких джерелах ці етапи мають назву
структурних вправ, тому що вони
структурують тренінговий процес і є обов'язковими
для проведення кожного тренінгу).
Вступ (5 % часу).
Коротке повідомлення про
мету і завдання тренінгу.
1-й етап: Знайомство (5 % часу).
Відбувається
знайомство учасників тренінгу
2-й етап: Прийняття правил роботи
групи
(5 % часу).
Етап
народження групи, коли вона приймає на себе зобов'язання і готова їх виконувати.
3-й етап: Очікування учасників тренінгу (3 % часу)
На цьому етапі учасники висловлюють свої очікування від
тренінгу. Дуже важливо, щоб кожен учасник висловив свої очікування вголос.
Основна частина тренінгу обумовлена
завданнями та і змістом тренінгу і
складається з чотирьох етапів.
4-й етап Оцінка рівня інформованості учасників
(5- 10 % часу).
Щоб не
повторювати добре відому
учасникам інформацію, тренер має
з'ясувати, що вони знають стосовно проблеми.
Для цього він може задавати групі запитання, використовувати анкети, вікторини.
5-й етап
Актуалізація проблеми (10-30 % часу).
Цей
етап проходить рефреном через весь тренінг.
Тренер може використовувати його для того, щоб актуалізувати в учасників інтерес до проблеми, формувати у них
мотивацію до зміни поводження, а також для того, щоб вони усвідомили проблему як важливу.
Завдання
цього етапу - зробити проблему актуальною
для кожного учасника. Етап можна провести:
-
за
допомогою запитань: «Що для вас значить...», «Що ви почуваєте, коли чуєте слово...», «Ви чи ваші знайомі стикалися з...», «Що ви почували, коли...» та ін.;
-
доручивши учасникам,
виконуючи завдання парами, розповісти якусь історію, що відбулася з ними чи їхніми знайомими, пов'язану з темою тренінгу, та поділитися
враженнями, що виникали у них під час розповіді;
-
за
допомогою ігор і групових вправ.
6-й етап Інформаційний блок (20-40
% часу).
Інформаційний
блок треба розбити на кілька логічно завершених частин,
розподілених по всьому тренінгу. Задача тренера так викласти інформацію, щоб її
було почуто і усвідомлено. Крім
красномовства, тренер має використовувати
наочні матеріали, дискусії, рольові ігри.
7-й етап Набуття практичних навичок (20-60% часу). Заключна
частина тренінгу.
8-й етап
завершення роботи. Отримання зворотного зв’язку (5 % часу).
Завдання цього етапу:
-
підвести підсумки тренінгу;
-з'ясувати, чи справдилися
очікування учасників. Така традиційна структура тренінгу, запропонована В.-Д. Веблером, була застосована
нами до розробки
тренінгових занять для підлітків з
розвитку самопізнання. Відомо, що процес переходу від дитинства до дорослості
відбувається гостро й часто досить драматично, і в ньому найвиразніше
переплітаються суперечливі тенденції особистісного розвитку. Головним досягненням підлітка є набуття якісно нового рівня особистісного зростання,
коли структурується його свідоме ставлення до себе як до дорослої людини.
Метою тренінгу
особистісного росту-допомогти
відкрити своє "Я” і усвідомити необхідність самовдосконалення. Реалізація мети
здійснюється через наступні
завдання: -підвищення
рівня знань про «Я»-концепцію,
навичок рефлексії й самосвідомості,
виявлення в процесі практичних вправ, психологічних та
індивідуально-особистісних якостей підлітка, розкриття можливостей та засобів
самовиховання;
-розвиток комунікативної та
життєвої компетентності; -формування
навичок самоаналізу, адекватної самооцінки і саморегуляції.
На етапі
вступної частини тренінгу тренер
повідомляє мету, завдання,
знайомить з правилами поведінки у групі та її основними
принципами, з'ясувує очікування.
На етапі знайомства
з учасниками можливе
застосування наступних вправ
"Я і моє ім'я", "Хто Я ?”, «Індійські
імена» «Мій портрет у променях сонця» «
Герб», (додаток 1) та
«універсальну» вправу «Незакінчені
речення», запропонувавши учасникам назвати
своє ім»я та продовжити речення:
«Під час спілкування з іншими людьми, мені подобається, коли...”, "Мені
особливо не подобається, коли...”, "У незнайомому товаристві я відчуваю...”,
"Мене лякає те, що...”, "Близькі люди інколи...”, "Дуже приємно, коли...”, "Я
очікую від спілкування з людьми...”, продовжити
асоціації «Уявіть, що ви
стали твариною. То ким ви були б…», «Уявіть, що ви стали рослиною. Якою б саме?»
,«Уявіть, що ви стали їжею. То чим би ви були?» ,«Уявіть, що ви стали піснею.
То якою б стали?»,Уявіть, що ви стали явищем природи. Яким
саме?».
Метою основної
частини тренінгу є
з»ясування поінформованості щодо
процесів самопізнання, інформування учасників щодо означеної
проблематики, формування навичок
самопізнання. Як показує
досвід, на етапі
актуалізації найбільш результативними є
вправи «Мозговий штурм»
та використання притч, метафор та
афоризмів (додаток 2). Інформаційні
повідомлення в тренінгу з проблем
самопізнання мають на
меті розкрити психологічну суть
самопізнання. Зміст повідомлення
має відповідати віковим особливостям
розвитку підлітків . Важливим
етапом в прийнятті себе
є вправи «Особистісне
самопізнання», «Автобіографічні
повідомлення», «Минуле, теперішнє, майбутнє», «Чотири етапи
мого життя», «Мої позитивні і
негативні риси» (додаток 4). В
структурі основної частини
для зняття емоційного напруження
ми використовуємо руханки (додаток
5).
Важливим етапом тренінгової
роботи є рефлексійний. Тренер
отримує не тільки
зворотній зв»язок про
«відкриття» учасників, але й
може з»ясувати актуальність
запропонованої теми, оцінку тренерської діяльності . Дуже часто
діти говорять про фасилітаторські вміння тренера
та про важливість
розуміння та підтримки
дорослих. На
даному етапі можна отримати запит на
розробку
соціально-психологічних
тренінгів, щодо актуальних
питань підлітків.
Результатами роботи в тренінговій
групі мають стати якісні зміни в розвитку
особистісно значущого досвіду, який буде забезпечувати подальшу самореалізацію
кожного учасника.
1.
Література
1. Активні методи в роботі практичного психолога : навчальний посібник / Долинська
Л. В., Левченко М. В., Чепелєва Н. В., Уманець Л. І.]. – К. : УДПУ ім. М. П.
Драгоманова, 1994. – 81 с.
2.Т. Баб як , І.
Корнієнко «Дозволь собі бути щасливим»- Київ «Редакція загальнопедагогичних
газет», 2004 р.
3.Гамезо М.В., Петрова Е.А., Орлова Л.М. Возрастная и педагогическая
психология: Учеб. пособие для студентов всех специальностей педагогических
вузов. – М.: Педагогическое общество России, 2004. – 512 с.
4. Клаус
В. Вопель, Сабіне Алекс Не вчи
мене, алн дозволь мені вчитися.-
Львів.»Свічадо», 2009 р.
5.Нові педагогічні
технології для учнів та вчителів //Шкільн. світ. - 1998. - № 7.- С. 4
6.Особистісно
орієнтована освіта (програма Всеукраїнського фонду «Крок за кроком»). - К., 2001.
7.Перспективні
освітні технології: Наук.-метод. посібник / За ред. Г. С. Сазоненко. - К.: Гопак, 2000. - 560 с.
|