ПСИХОЛОГІЧНА СЛУЖБА РОЖНЯТІВЩИНИ
Каталог статей
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входу

Пошук

Друзі сайту

Головна » Статті » Мої статті

«Ми різні і водночас близькі» (Алгоритм розробки соціально- просвітницького тренінгу з розвитку процесів самопізнання)

 Початок тренінгу включає в себе вступ і три етапи (у деяких джерелах ці етапи мають назву структурних вправ, тому що вони структурують тренінговий процес і є обов'язковими для проведення кожного тренінгу).

Вступ (5 % часу).

Коротке повідомлення про мету і завдання тренінгу.

1-й  етап: Знайомство (5 % часу).

Відбувається знайомство учасників тренінгу

2-й  етап: Прийняття правил роботи групи

(5 % часу).

Етап народження групи, коли вона приймає на себе зобов'язання і готова їх виконувати.

3-й  етап: Очікування учасників тренінгу (3 % часу)

На цьому етапі учасники висловлюють свої очікування від тренінгу. Дуже важливо, щоб кожен учасник висловив свої очікування вголос.

Основна частина тренінгу обумовлена завданнями та і змістом тренінгу і складається з чотирьох етапів.

4-й  етап Оцінка рівня інформованості учасників (5- 10 % часу).

Щоб  не  повторювати  добре відому учасникам інформацію, тренер має з'ясувати, що вони знають стосовно проблеми. Для цього він може задавати групі запитання, вико­ристовувати анкети, вікторини.

5-й  етап Актуалізація проблеми (10-30 % часу).

Цей етап проходить  рефреном  через весь тренінг. Тренер може використовувати його для того, щоб  актуалізувати  в учасників інтерес до проблеми, формувати у них мотивацію до зміни поводження, а також для того, щоб вони усвідомили проблему як важливу.

Завдання цього етапу - зробити проблему актуальною для кожного учасника. Етап можна провести:

-         за допомогою запитань: «Що для вас значить...», «Що ви почуваєте, коли чуєте слово...», «Ви чи ваші знайомі стикалися з...», «Що ви почували, коли...» та ін.;

-         доручивши   учасникам,   виконуючи   завдання   парами, розповісти якусь історію, що відбулася з ними чи їхніми знайомими, пов'язану з темою тренінгу, та поділитися враженнями, що виникали у них під час розповіді;

-         за допомогою ігор і групових вправ.

6-й  етап Інформаційний блок (20-40 % часу).

Інформаційний блок треба розбити на кілька логічно завершених частин, розподілених по всьому тренінгу. Задача тренера так викласти інформацію, щоб її було почуто і усвідомлено. Крім красномовства, тренер має використовувати наочні матеріали, дискусії, рольові ігри.

7-й  етап Набуття практичних навичок (20-60% часу).                    Заключна частина тренінгу.

8-й  етап завершення роботи. Отримання зворотного зв’язку (5 % часу).

Завдання цього етапу:

-         підвести підсумки тренінгу;

       -з'ясувати, чи справдилися очікування учасників.                                  Така  традиційна   структура  тренінгу, запропонована  В.-Д. Веблером, була   застосована  нами  до  розробки  тренінгових  занять для  підлітків з  розвитку самопізнання.  Відомо,   що процес   переходу від дитинства до дорослості відбувається гостро й часто досить драматично, і в ньому найвиразніше переплітаються суперечливі тенденції особистісного розвитку.  Головним досягненням підлітка  є набуття  якісно  нового рівня особистісного зростання, коли структурується його свідоме ставлення до себе як до дорослої  людини.  Метою тренінгу  особистісного  росту-допомогти відкрити своє "Я” і усвідомити необхідність самовдосконалення. Реалізація  мети  здійснюється  через  наступні  завдання:                                                                                                                    -підвищення рівня знань про  «Я»-концепцію, навичок  рефлексії й самосвідомості, виявлення в процесі практичних вправ, психологічних та індивідуально-особистісних якостей підлітка, розкриття можливостей та засобів самовиховання;
-розвиток  комунікативної  та  життєвої компетентності;                                    -формування  навичок самоаналізу, адекватної самооцінки і саморегуляції.
На  етапі  вступної  частини тренінгу  тренер  повідомляє   мету, завдання, знайомить   з  правилами поведінки у групі та її основними принципами,  з'ясувує  очікування.   На  етапі  знайомства  з  учасниками  можливе  застосування  наступних    вправ "Я і моє ім'я",  "Хто Я ?”, «Індійські імена»
«Мій портрет у променях сонця» « Герб», (додаток 1)  та  «універсальну»  вправу «Незакінчені речення», запропонувавши  учасникам  назвати  своє  ім»я та продовжити  речення:   «Під час спілкування з іншими людьми, мені подобається, коли...”, "Мені особливо не подобається, коли...”, "У незнайомому товаристві я відчуваю...”, "Мене лякає те, що...”, "Близькі люди інколи...”, "Дуже приємно, коли...”, "Я очікую від спілкування з людьми...”,   продовжити  асоціації «Уявіть, що ви стали твариною. То ким ви були б…», «Уявіть, що ви стали рослиною. Якою б саме?» ,«Уявіть, що ви стали їжею. То чим би ви були?» ,«Уявіть, що ви стали піснею. То якою б стали?»,Уявіть, що ви стали явищем природи. Яким саме?».

Метою  основної  частини  тренінгу  є  з»ясування  поінформованості  щодо  процесів  самопізнання,   інформування учасників щодо  означеної  проблематики,   формування  навичок  самопізнання. Як  показує досвід,   на  етапі  актуалізації  найбільш  результативними  є  вправи  «Мозговий  штурм»  та  використання притч,  метафор та  афоризмів (додаток  2).  Інформаційні  повідомлення  в тренінгу  з проблем  самопізнання  мають  на  меті розкрити  психологічну  суть  самопізнання.   Зміст  повідомлення  має  відповідати віковим  особливостям  розвитку  підлітків . Важливим етапом   в прийнятті  себе  є  вправи   «Особистісне самопізнання», «Автобіографічні  повідомлення», «Минуле, теперішнє, майбутнє», «Чотири  етапи  мого  життя», «Мої позитивні і негативні риси» (додаток 4).  В структурі  основної  частини  для зняття  емоційного  напруження  ми  використовуємо  руханки  (додаток  5).

Важливим  етапом  тренінгової  роботи   є рефлексійний.  Тренер  отримує  не  тільки  зворотній  зв»язок  про  «відкриття»  учасників, але  й  може  з»ясувати  актуальність  запропонованої теми, оцінку  тренерської  діяльності . Дуже  часто  діти  говорять  про  фасилітаторські  вміння  тренера  та   про  важливість  розуміння  та  підтримки   дорослих.   На  даному  етапі  можна отримати запит  на  розробку  соціально-психологічних  тренінгів, щодо актуальних  питань  підлітків.

Результатами роботи в тренінговій групі  мають стати якісні зміни в розвитку особистісно значущого досвіду, який буде забезпечувати подальшу самореалізацію кожного учасника.

1.     Література
1. Активні методи в роботі практичного психолога : навчальний посібник / Долинська Л. В., Левченко М. В., Чепелєва Н. В., Уманець Л. І.]. – К. : УДПУ ім. М. П. Драгоманова, 1994. – 81 с.

2.Т. Баб як , І. Корнієнко «Дозволь собі бути щасливим»- Київ «Редакція загальнопедагогичних газет», 2004 р.

3.Гамезо М.В., Петрова Е.А., Орлова Л.М. Возрастная и педагогическая психология: Учеб. пособие для студентов всех специальностей педагогических вузов. – М.: Педагогическое общество России, 2004. – 512 с.                                                                                                                           4.  Клаус  В. Вопель, Сабіне  Алекс   Не вчи  мене, алн  дозволь     мені                          вчитися.- Львів.»Свічадо», 2009  р.

5.Нові педагогічні технології для учнів та вчителів //Шкільн. світ. - 1998. - № 7.- С. 4

6.Особистісно орієнтована освіта (програма Всеукраїнського фонду «Крок за кроком»). - К., 2001.

7.Перспективні освітні технології: Наук.-метод. посібник / За ред. Г. С. Сазоненко. - К.: Гопак, 2000. - 560 с.

 

 

 

                                                                                             


Категорія: Мої статті | Додав: вірар (10.09.2012)
Переглядів: 1114 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний хостинг uCoz