ПСИХОЛОГІЧНА СЛУЖБА РОЖНЯТІВЩИНИ
Каталог статей
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входу

Пошук

Друзі сайту

Головна » Статті » Мої статті

Тренінгові заняття

    Тренінг для фахівців психологічної  служби «Мистецтво жити серед людей» (Робота психолога з педагогічним колективом - Тренінги з педагогами)             Назва нашого тренінгу не випадково. Ми живемо не на безлюдному острові, і в силу обставин нам доводиться зустрічатися, спілкуватися і розлучатися з людьми, які поруч. Робота педагога-психолога і соціального педагога вимагає від зустрічей більше, ніж від звичайних людей. Від них завжди чекають допомоги, підтримки та здійснення бажань. На цих фахівців дивляться як на магів і чарівників і цього ж вимагають від спілкування з ними.      Метою нашого тренінгу є розгляд різних людських відносин і шляхів виходу з проблемних ситуацій, з найменшими «втратами» для себе. Навчитися бачити приємне в проблемному, а в спілкуванні поводитися легко. Навчитися приймати рішення самостійно і вміти захопити своєю ідеєю.      Даний тренінг спрямований на допомогу фахівцям розібратися не тільки зі своїми виникаючими питаннями, а й дати матеріал для подальшої роботи в режимі тренінгових занять. Даний тренінг може бути запропонований для учнів старших класів в рамках «Школи життя», а також для педагогів.        Умови проведення: 10 занять, 1 раз на тиждень, тривалість кожного заняття 3 - 3,5 години. Кількість учасників групи до 15 осіб. З них 2 тренера (соціальний педагог і педагог-психолог). Необхідно просторе приміщення, де стільці розставляються по колу, і ще залишається місце для рухливих вправ. В ході роботи будуть потрібні: папір, набори кольорових олівців, фломастери, крейда, клей, кольоровий папір, журнали з картинками, ножиці, стенди, плакати (див. у завданні), скотч, м'які іграшки, коробка чи скриня, хустки.   План занять Заняття 1 ТЕМА: «Знайомство. Представлення теми тренінгу » Заняття 2 ТЕМА: «Психологія індивіда і групи» Заняття 3ТЕМА: «Досконала людина. Казка чи бувальщина? » Заняття 4 ТЕМА: «Люди навколо мене» Заняття 5 ТЕМА: «Вірте ... Але тільки не всім і не завжди » Заняття 6 ТЕМА: «Люди, яких любимо ми, не завжди люблять те, що любимо ми» Заняття 7 ТЕМА: «Жалість. Злість і Щастя » Заняття 8 ТЕМА: «Приділяйте собі уваги не менше, ніж іншим» Заняття 9 ТЕМА: «Самотність - це стан розуму чи тіла?» Заняття 10 ТЕМА: «Підведення підсумків роботи тренінгу»                 ЗАНЯТТЯ 1. Тема: «Знайомство. Представлення теми курсу ». Мета: Створення сприятливого психологічного клімату в групі, створення атмосфери взаєморозуміння, знайомство з принципами роботи даного тренінгу, прийняття правил роботи групи. Матеріал: папір, журнали з кольоровими фото, кольоровий папір, ножиці, скотч, шпильки за кількістю учасників, олівці, фломастери, плакат з правилами роботи групи, плакат із завданнями курсу. Хід роботи:           Учасникам пропонується сісти в коло.      Інформація Живучи серед людей, ми часто стикаємося з проблемами взаємин. Людина - істота соціальна, і живе поруч із собі подібними. Але як немає однакової квітки, так і люди - всі різні не тільки зовні, але і характерологічно. Наш тренінг «Мистецтво жити серед людей» своєю назвою говорить сам за себе. Ми спробуємо за короткий період нашої роботи дізнатися більше про інших і про себе. Адже щоб спілкування приносило радість відкриттів, нам потрібно, перш за все, знати тих, хто знаходиться з нами поруч.      Якщо взяти до уваги професії фахівців соціально-психологічної служби, то саме їм необхідно не тільки вміти знаходитися поряд з оточуючими, а й зуміти уберегти себе від негативних наслідків спілкування, які можуть виникати як на роботі, так і в повсякденному житті. Тобто на наших заняттях ми будемо намагатися навчитися запобігати синдрому емоційного вигоряння.   Вправа «Візитка»           Коли ми знаходимося серед незнайомих людей нам хочеться дізнатися про них побільше, щоб скласти своє уявлення про те, хто поруч з нами. Зараз вам пропонується представитися, але нехай наше подання буде незвичайне і таке,щоби запам'ятовувалося. Вам пропонується папір, ножиці, олівці та фломастери і метою вашої роботи буде виготовити собі візитку, з якою ви познайомите наших учасників. На візитці можна вказати ім'я або псевдонім, як ви б хотіли, щоб до вас зверталися під час наших занять. Візитка повинна розповісти про те, що вас цікавить найбільше на даному етапі життя. Пропонуємо вам розповісти про свою візитці і про те, що вона зображує.   Інформація Будь-яка група, що складається навіть з невеликої кількості людей, і об'єднана однією метою живе за правилами, обраним самими членами групи. У цій групі ми проживемо 10 занять, і вам пропонується вибрати правила, за якими наша група буде працювати весь цей час. (Вивісити плакат з написаними правилами). ПРАВИЛА: • Заняття пропускати не можна. • Використання тільки тієї інформації один про одного, яку учасник сам надав про себе. (Минулі події не обговорюються і коли ви за колом не можна обговорювати те, що відбувалося в колі). • Відкритість. (Усі висловлюють свої почуття відкрито і з приводу, що відбувається в колі). • Правило «СТОП». (Кожен може відмовитися від висловлення своїх почуттів). • Нікому нічого не радити. • Говорити тільки від свого імені. • Не давати оцінок. • На обговорення можна виносити будь-яку тему, виходячи з бажань членів групи.     Знайомство відбулося, правила позначені, мета розглянута. Тепер ми пропонуємо вам з'ясувати для самих себе моменти, які ви очікуєте від роботи.   Вправа «Я знаю! Я знаю, хочу знати! »      Учасникам пропонується аркуш паперу розділити на дві частини, де в лівій частині буде написано те, що людина знає про себе і оточуючих, а в правій, що б він хотів дізнатися. Рефлексія   Вправа «Світ, в якому я живу»      Учасникам пропонується на аркушах паперу зобразити своє оточення. Це може бути виконано в різній техніці (малюнок, колаж, аплікація). Учасники по колу розповідають про свою роботу. Можна ставити питання про цікавлячі моменти. Рефлексія        Як можна бачити з попередньої вправи, всі люди різні: у них різні інтереси, різні життєві цінності, різні бажання, різне оточення, та й якщо подивитися один на одного ми зауважимо, що й зовнішність у всіх схожа. Саме з цих відмінностей складаються взаємини. І це прекрасно. Адже живучи в світі, де всі схожі стало б нудно і нецікаво.      Ми дізналися трохи про своїх сусідів по роботі в групі і тепер пропонуємо вам завершити нашу сьогоднішню зустріч побажаннями сусідові.   Вправа «Подарунок»      Учасникам пропонується виготовити з паперу подарунок-побажання свого сусіда праворуч і при всій групі подарувати його. Рефлексія.   Шерінг. Позначити свої почуття, переживання в кінці заняття. Ритуал прощання. Учасники стають в коло і витягують вперед руки, роблячи піраміду, коли одна рука покриває іншу. При будівництві піраміди кожен, перш ніж покласти свою руку, каже побажання-прощання всім учасникам. Коли всі сказали побажання, руки прибирають, попередньо стиснувши в кулак, наче забираючи з собою побажання.                         ЗАНЯТТЯ 2. Тема: «Психологія індивіда і групи» Мета: інформування про особливості індивідуальної та групової психології, відпрацювання умінь аналізувати свої почуття і дії, освоєння умінь спілкування в групі, вироблення власної стратегії поведінки. Матеріал: папір для запису, набір м'яких іграшок, олівці, фломастери, кошик, вирізані сердечка.   Хід роботи: Вправа «Привітання» Учасникам пропонується обрати за настроєм м'яку іграшку і від імені м'якої іграшки привітати всіх присутніх. Шерінг. Позначити свої думки, переживання за минулий період.   Інформація.           Тема нашого сьогоднішнього заняття «Психологія індивіда і групи». Спробуємо позначити, що ми знаємо про людину як про одиничному природному істоту. Це, перш за все носій індивідуально своєрідних рис (задатки, потяги і т.д.)      Кожному відомо, що людина, як і курча, походить з яйця. На дуже ранній стадії людський зародок являє собою тришарову трубку; потім її внутрішній шар перетворюється в шлунок і внутрішні органи, середній шар - в кістки, м'язи, суглоби і кровоносні судини, а зовнішній - в шкіру і нервову систему.    Зазвичай ці три шари ростуть з однаковою швидкістю, так що у середньої людини мозок, м'язи і внутрішні органи розвинені однаково. Але в деяких випадках один з шарів зростає швидше за інших. Коли таке відбувається, весь образ існування індивіда часто визначається головним чином, шаром, який розрісся.      Ми можемо сказати, що на відміну від середнього людини такі люди можуть бути орієнтовані головним чином «шлунково», «м'язово», або «розумово» і, відповідно вони відносяться до шлункового, м'язовому або мозкового типу.           Люди шлункового типу бувають звичайно повними, м'язового - широкоплечими, мозкового - високими і худими. Це зовсім не означає, що чим вища людина, тим вона розумніша.      Класичний образ шлункового типу (вісцеротонічний ендоморф) - низькорослий, плотний, червонолиций делегат з сигарою в роті, який завжди виглядає так, ніби його ось-ось схопить удар. З нього саме тому й виходить хороший делегат, що він любить людей, банкети. з'їзди і купання в бассейнах. Він завжди добре налаштований, добродушний, і його почуття легко зрозуміти. Живіт у нього великий, тому що містить багато нутрощів. Він любить поглинати. Він поглинає не тільки їжу, але і розположення, і схвалення оточуючих. Його уявлення про хороші розваги - банкет, на якому присутні люди, яким він до душі. Важливо розуміти природу таких людей. Не слід приймати їх поведінку за чисту монету. У хорошому настрої вони можуть сміятися над собою, але у відповідь на це оточуючим краще обмежитися посмішкою, тому що коли настрій змінюється, він може розлютитися на тих, хто сміявся над ним.      М'язовий тип (соматонічний мезоморф). Це людина виразно широка, але не товста і не довга. Така людина створена для того, щоб дихати, а не їсти.      До цього типу належать люди дії. Їм подобається витрачати багато енергії. У них багато м'язів, і вони люблять ними користуватися. Вони сміливі і нестримані, їм подобається перемагати людей та обставини. Розуміючи, що приносить цим людям задоволення, можна зрозуміти і те, чому вони в певних обставинах бувають нещасні.      Розумовий тип (церобростоніческій ектоморф). Це людина виразно довга, з тонкими кістками і слабкими м'язами. Справляє враження розсіяного професора, часто таким і є. Хоча такі люди імпульсивні, вони воліють берегти енергію і не люблять метушитися. Віддають перевагу сидіти спокійно і триматися подалі від труднощів. Неприємності їх засмучують, і вони втікають від них. Друзі розуміють їх не дуже добре. Той, хто розуміє, як легко вони тривожаться, здатний їм допомогти краще пристосуватися до агресивного світу ендоморфов і мезоморфов.           Оскільки характеристика особистості залежить від зростання шарів маленького яйця, з якого розвинулася людина. Їх важко змінити. Тим не менш, варто знати про ці три типи хоча б тому, щоб здогадатися чого очікувати від оточуючих, і поблажливо ставитися до різних типів людської особистості, до того ж людина здобуває можливість дізнаватися свої власні здібності та контролювати свої природні схильності. Які здатні знову і знову приводити його до помилок у важких обставинах.   Вправа «Подивися на себе»       Учасникам пропонується розділити листок на 4 частини: ·        Я, який я є! ·        Я, яким мене бачать навколишні! ·        Я, яким хочу бути! ·        Я, яким мене хочуть бачити!      Тепер, дивлячись на свої відповіді, спробуйте сформулювати мету свого життя. І подивіться, ваша мета більше спрямована на вирішення ваших бажань або рішення бажань оточуючих. Рефлексія Якщо бути чесним, то є моє життя, але навколо люди які залежать від мене, і від яких залежу я, і чи є можливість, не на шкоду оточуючим робити те, що я хочу?   Вправа «Центр»      Учасники стають в коло і один з них стає в центр. Центральній фігурі пропонується зробити що-небудь, що він хоче зробити в даний момент, можна просити про допомогу учасників кола. Вправа повторюється до тих пір, поки все не побудуть у ролі головної фігури. Рефлексія.   Інформація.      Що таке група? Це спільність людей, яка виділяється із соціального цілого на основі певних ознак. Групи бувають: великі, малі, мікрогрупи (за розміром), формальні і неформальні (за суспільним статусом), реальні й умовні (за безпосередністю взаємозв'язків), асоціації та корпорації (низький рівень розвитку), колективи (високий рівень розвитку).      Будь-яка група виробляє свої норми і правила поведінки, які працюють усередині групи. Важливий компонент групової поведінки - це настрій групи, який може передаватися членам цієї спільноти.      Важливий факт роботи групи це групове прийняття рішень. Дослідження в цьому напрямку показали, що групові рішення не можуть зводитися до суми індивідуальних, а є специфічним продуктом групової взаємодії. Саме тому при вирішенні важливих проблем збирається безпосередньо група.      Але ми знаємо, що будь-яка група складається з окремих людей, у кожного з них є свої звички, відчуття, і саме від того як почуває себе кожна людина залежить продуктивність роботи групи в цілому.   Вправа «Моє місце»      Учасникам пропонується походити по кімнаті, поспілкуватися з учасниками і вибрати найбільш зручне місце для себе. Відзначити, де знаходиться місце, хто поруч, яка дистанція між людьми, яка поза зручніше. Рефлексія   Вправа «Групове малювання»      Учасникам пропонується сісти в загальне коло. Взяти по листку паперу і написати своє ім'я на звороті аркуша. Потім кожному з учасників пропонується почати малювати якусь картинку. За командою тренера кожен віддає свою роботу сусіду праворуч і отримує роботу сусіда зліва і продовжує домальовувати вже не свою роботу. Вправа-малювання триває до тих пір, поки до учасників не повернеться їхня робота. Аналіз вправи: •         Чи подобається вам ваш малюнок? •         Чи сподобалося вам домальовувати чужі малюнки? •         Що б ви хотіли змінити у своєму малюнку? Чому? Як видно з попередньої вправи ми часто не очікуємо тих дій від оточуючих, які вони нам пропонують і наші очікування не завжди співпадають з очікуваннями групи. У нашому житті часто наш настрій залежить не від дій оточуючих, а від нашого ставлення до цих дій. Шерінг Ритуал прощання. Учасникам пропонуються вирізані сердечка і кожен з учасників пише побажання собі на найближчий час. Потім всі сердечка складаються в кошик і учасникам пропонується витягнути собі сердечко на пам'ять.                                                 ЗАНЯТТЯ 3. Тема: «Досконала людина. Казка чи бувальщина? » Мета: підвищення самооцінки учасників. Навчитися бачити свої позитивні якості і використовувати їх у спілкуванні з оточуючими. Лояльне ставлення до особливих проявів особистих якостей інших людей та співпраця з ними. Матеріал: папір, олівці, цукерки, стілець і два покривала: чорне і біле, газети, повітряна кулька, фломастери, ножиці. Хід роботи: Вправа «Привітання»      Кожному учаснику групи пропонується жестом привітати всіх учасників. Слова використовувати не можна. Шерінг. Позначити свої думки, переживання, за період між заняттями.   Інформація.           Тема нашої зустрічі «Досконала людина. Казка чи бувальщина? »      Людство протягом свого життя шукало відповідь на питання: «Яка вона - ідеальна людина?» Кожної епохи «ідеальні люди» відрізнялися від ідеалів своїх попередників. Виходячи з того, що в кожному суспільстві існують свої норми і правила поведінки, то і статус «ідеальної» можуть отримувати зовсім різні люди.      Коли ми бачимо людей, що володіють видатним або незвичайним талантом, ми часто схильні розглядати їх як героїв чи святих - наче все, що вони роблять, вони роблять на тому ж самому видатному рівні. Крім того, ми звикли, досить часто, високе становище змішувати з винятковістю у всіх речах.   Вправа «Досконала людина»      Учасникам пропонується повітряна кулька та фломастери. Кожен з учасників пише на кульці одну з основних якостей досконалої людини (на свій погляд). Якості пропонується не повторювати.      Потім настає спільне обговорення «якісного складу особистісних якостей досконалої людини».   Вправа «Цукерочка»      Тренер роздає учасникам цукерки, але навмисне вибирає двох учасників, яким цукерки не дає попередньо сказавши: «а тобі цукерку я не дам». Рефлексія. Учасники озвучують свої почуття з приводу отриманої або не отриманої цукерки.   Вправа «Біле і чорне»      У центрі кола ставиться стілець і накривається білою тканиною. Учасникам групи пропонується по черзі посидіти на стільці. В той момент коли один з учасників сидить на стільці, всі, хто сидять навколо говорять позитивні якості, компліменти тому, хто сидить на «білому стільці». Коли всі учасники посиділи на «білому стільці», стілець покривається чорною тканиною і кожен з учасників вислуховує вже «чорні зауваження» в свою адресу. Рефлексія. Учасники групи обговорюють свої переживання після «стільців», а також, що їм було легше говорити «біле» або «чорне».     Вправа «Я вмію»       Учасникам дається обмежений час для того, щоб вони показали, що вміють робити. (Це може бути вербальне вміння, саморобка з паперу, фізична вправа, і т.д.) Рефлексія. Окреслити почуття після свого виконання завдання і після виступу учасників.   Інформація.           Найчастіше ми бачимо лише те, що дозволяють бачити люди, які оточують нас. При цьому скажемо прямо, більшість людей вважають за краще, щоб їх недосконалості не виставлялися на загальний огляд. Позбавлені «гриму», захоплені в стані стресу чи опинилися в ситуації, яка вимагає від людей дії в тій області, де у них слабке місце, вони всі виявляються лише людьми. Кожна людина чудова лише, якою вона є насправді. І - що найважливіше - треба прийняти самого себе таким яким я є, а не таким, яким бачать мене оточуючі.   Вправа «Геніальність»      Учасники розбиваються на трійки. Кожна трійка отримує газету і завдання - розміститися на газетним аркуші так. Щоб одна нога кожного учасника стояла на газеті, а інша не ставала на підлогу.       Або варіант: зобразити фігуру під назвою «Геніальність» не виходячи за межі газетного листа. Газету можна складати до різних розмірів і під час виконання завдання враховувати взаємодію в трійках і творчість кожного учасника. Рефлексія.   Інформація.       Геніальність, творчість. Досконалість, ідеал, несхожість. Це не повний ряд слів, що позначають особливість кожного індивіда. Кожна з цих рис, як ми переконалися, присутня в тій чи іншій мірі в кожному з нас. Що ж таке досконала людина? Спільне обговорення. Шерінг. Ритуал прощання. Учасники стають в коло і один з них, взявши в руки кульку з якостями ідеальної людини, передають його по колу з побажаннями іншому якостей свого сусіда зліва.                                   ЗАНЯТТЯ 4 Тема: «Люди навколо мене» Мета: розглянути різні людські відносини і на основі цього навчитися бачити позитивні сторони взаємодії в колективі, допомогти виявити свої здібності, які сприятимуть виконанню спільної справи. Матеріал: паперова квітка, папір формату А-4, кольоровий папір, білий скотч, фломастери, олівці, ножиці, клей, великі аркуші паперу.   Хід роботи: Вправа «Привітання»      Учасникам пропонується паперова квітка з різнокольоровими пелюстками, що дорівнює кількості учасників. Кожен відриває пелюстку і віддає її своєму сусідові зліва при цьому озвучує свої побажання та вітання. Вправа триває до того сасу, поки у кожного не буде по пелюстці. Шерінг.   Вправа «Пересортовування»      Тренер прибирає свій стілець з кола. Дається команда: помінятися місцями тим, у кого: ·        карі очі, ·        є домашні тварини, ·        у кого сьогодні гарний настрій, ·        хто вранці пив чай, ·        вранці встав в 7 ранку і т.д. всі у кого присутня названа ознака міняються місцями. Кому не вистачило місця, той стає ведучим. Вправа триває до тих пір, поки все не поміняються місцями.   Інформація.            Дуже часто в нашому спілкуванні з оточуючими ми відчуваємо дискомфорт в силу різних обставин. Так ми не враховуємо факт нашої несхожості у поглядах, почуттях, вихованні, різниці сприйняття, особливості характеру. Щоб нам допомогти розібратися у фактах несхожості і допомогти всім зрозуміти один одного ми пропонуємо вашій увазі заняття, яке має тему: «Люди навколо мене».   Вправа «Кольорова реклама»      Учасникам пропонується розділитися на дві команди, за принципом лічилки «Апельсини - Лимони». Кожній команді дається кілька листочків кольорового паперу (червоний, синій, білий). Команда «Апельсини» готує рекламу отриманих кольорів. Команда «Лимони» готує антирекламу цієї колірної гамми. Часу на підготовку дається 15 хвилин. По закінченню часу проходить захист проектів (рекламних плакатів). Рефлексія.   Вправа «Сніжки»      Учасникам тренінгової групи пропонується розділитися на дві команди за попередньою грою «Апельсини - Лимони». Приміщення ділиться на два поля «Апельсинова плантація» і «Лимонний сад». Кожен з учасників отримує по 2 аркуша паперу формату А-4, з якого він робить сніжний кулю. Завдання кожної команди «закидати» територію сусідів. Час на проведення гри - 2 хвилини. Після сигнального свистка, перемагає та команда, у якої менше сніжок на території. Вправа «Центр кола»      Учасники стають в тісне коло. Одна людина займає центр кола. Решта знаходяться на відстані 1 метра від «центру», потім всі учасники кола стають на 1 крок ближче до «центру», далі змикаються в тісне коло, потім стають спиною до «центру», і потім кожен учасник тренінгу знаходить зручне місце в приміщенні по відношенню до «центральної фігури», при виконанні даної частини вправи доречні близькі контакти; обіймання, погладжування. «Центром кола» повинен побути кожен учасник. Рефлексія. Учасники діляться своїми враженнями та емоціями, отриманими під час вправи. Намагаються зрозуміти, який стан групи їм найзручніше по відношенню до себе.   Вправа «Погане і хороше»      Учасникам тренінгової групи пропонується два повітряні кульки (синя і рожева). На рожевій кульці кожен з учасників пише позитивні якості, які він любить у оточуючих його людей. На синій кульці - негативні якості оточуючих його людей. Кожне висловлювання коментується.      Підведення підсумків вправи. Виділяючи негативні якості, кожен з нас має на меті, що саме вона (якість) викликає негативні емоції під час спілкування або контакту з оточуючими. А може бути ми виділяємо (в негатив) саме ті якості, на які не знаємо як реагувати? (Обговорення)   Вправа «Руки» Учасники розбиваються на пари. Пари сідають один навпроти одного і ставлять руки як в дзеркальному відображенні. Перша частина вправи: вибирається ведучий і ведений, друга частина вправи: немає ведучих. Учасники повинні повторювати за своїм партнером руху руками, а потім прислухатися до дій партнера, щоб з боку було видно, як дзеркальне відображення. Рефлексія   Вправа «Дракон»      Учасники беруться за руки і стають у пряму лінію - це «дракон». Перша людина «голова дракона», останній - його «хвіст». Завдання «хвоста» наблизитися до «голови», а завдання «голови» - ухилитися від «хвоста». Вправа закінчується, коли всі учасники побували в ролі «голови» і «хвоста». Рефлексія. Обговорити в якій ролі відчуваєш себе комфортніше і чому? Шерінг. Ритуал прощання. Кожен з учасників прощається з усіма, використовуючи початок речення «Я люблю йти з заняття, коли ...»                             ЗАНЯТТЯ 5 Тема: «Вірте ... Але тільки не всім і не завжди ». Мета: Підвищення самооцінки з метою вирішення особистих питань самостійно. Навчити зацікавлювати своїх співрозмовників власними ідеями. Вчити відстоювати свою точку зору і використовувати свої знання і почуття в якості своїх «опонентів». Матеріал: «Скринька» а в нsq: перегоріла лампочка, irfhgtnrf, порожній стрижень, лопнувша кульку, порожня банка, зім'ятий аркуш паперу, банка з-під консервів, пластикова пляшка, камінь, тріснута чашка; фото, хустка для зав'язування очей, олівці, фломастери.   Хід роботи: Вправа «Привітання»      Учасникам пропонується привітати кожного, починаючи зі слів: «Чи вірите ви, що ...?» Шерінг.   Інформація.           Дуже часто в нашому житті виникають проблеми, пов'язані з тим, що ми дивимося на світ крізь «рожеві окуляри». Такий стан справ може бути приводом для депресій і обурення. Просто це означає, що нам у своїх очікуваннях слід бути реалістами. Сьогодні ми спробуємо бути реалістами серед реалістів. І наша тема на сьогодні: «Вірте ... Але тільки не всім і не завжди».   Вправа «Скринька чудес»      Кожному учаснику пропонується взяти, не розглядаючи, одну річ з чудесної скриньки. Завдання кожного придумати якомога більше застосувань даної речі. Список речей надано в матеріалах, головне, щоб кожна річ окремо не представляла ніякої побутової цінності. Рефлексія.   Вправа «Портрет»      Учасникам пропонуються фото різних людей (бажано, щоб це були добре знайомі люди для тренерів, тоді краще буде провести рефлексію). Кожен вибирає по одній фотокартці. Завдання кожного учасника, по закінченню 5 хвилин, відведених на підготовку, дати коротку характеристику своїй обрананій людині на знімку. Розповісти про його вік, рід занять, його характер, бажання, мрії, сім'ю, друзів, представити його будинок, його хобі і т.д. Обговорення-рефлексія. Учасники діляться своїми спостереженнями і труднощами, що виникли в ході опису, а тренера, після кожного висловлювання розповідають яка це людина, і якою вона є по життю.   Вправа «Підтримка»      Учасники групи стають у коло, тісно один біля одного. Один з учасників стоїть в центрі із закритими очима. Йому пропонується покрутитися навколо своєї осі і впасти на спину, в цей момент всі учасники повинні його підтримати, щоб він не впав на підлогу. Варіанти можуть бути: впасти «обличчям вниз», боком, і т.д. Вправа триває до тих пір, поки кожен з учасників не побуде в «центральної» ролі. Рефлексія.         Вправа «Несподіванка»      Учасникам пропонується пограти в «Несподіванку». Для цього одному з учасників пропонується вийти, в цей час група придумує якесь несподіване дію по відношенню до нього. Наприклад: коли людина сидить на стільці, його перенести в інше місце; зробити йому масаж; заспівати пісню; зіграти на музичному інструменті; поводити його із закритими очима по приміщенню, і т.д. Коли той,що виходив, заходить, йому пропонують вибрати собі місце, де йому буде зручно прийняти «Несподіванку», потім йому зав'язують очі і група приводить до виконання задумане. Кожен з учасників повинен побути в ролі «приймаючого несподіванку». Рефлексія.   Інформація.           Кожну ситуацію, частиною якої ви стаєте, оцінюйте з точки зору відповідальності людей, залучених в цю ситуацію разом з вами. Запитуйте себе: «Чого я можу обгрунтовано очікувати?». Спостерігайте чи збуваються ці обгрунтовані очікування. •         Перевіряйте надійність тих людей, з якими ви робите справу. Широко вживаною практикою, що вважається цілком прийнятною, є наведення довідок або отримання початкових відомостей у колег і друзів, коли вступаєш в ділові відносини з новою людиною. •         Якщо якась людина підводить, ви вправі очікувати, що він за своєю ініціативою дасть вам правдоподібне пояснення. Якщо він цього не робить, попросіть його це зробити. Якщо він підводить вас і вдруге, починайте ставитися до нього з підозрою. Не потрапляйте вдруге в такі ситуації і не зв'язуйте з тими людьми, які просто працюють не на вас. •         Переконуйтесь, що ви бачите те, що відбувається насправді, а не те, що хочете бачити. Не лукавте самому собі. •         Завжди майте в запасі альтернативний план, в якому задіяні інші люди, шляхи і стратегії для досягнення вашої мети, - на випадок, якщо ваші очікування не виправдовуються. •         Вірити цілком можна, просто не очікуйте занадто багато чого. Шерінг. Ритуал прощання. Кожному учаснику пропонується попрощатися з групою і почати зі слів: «Сьогодні я вам прощаю ...»                                   ЗАНЯТТЯ 6 Тема: «Люди, яких любимо ми, не завжди люблять те, що любимо ми» Мета: Навчитися бачити іншу людину разом з її особливостями, її бажаннями, її надіями і мріями. Приймати оточуючих нас людей разом з їх інтересами. Навчитися поважати думки і бажання оточуючих, не завдаючи собі незручностей. Матеріал: заготовки для «привітання», папір для записів, ручки, олівці, фломастери.   Хід роботи: Вправа «Привітання»      Учасникам роздаються листочки з написанням груп людей, до яких потрібно звернутися з вітальною промовою, так, щоб вони тебе зрозуміли і прийняли. Вітати від свого обличчя присутніх (директорів шкіл, групу анонімних алкоголіків, фотомоделей, сектантів, футбольних фанатів, садівників-любителів, міліціонерів, мільйонерів-олігархів, телеведучих, затриманих СІЗО, артистів «Пісні року», групу БОМЖів, групу іноземних гостей). Шерінг.   Інформація.           Якщо ви любите людину, то це ще не означає, що ви з ним все будете робити порівну. Ваш друг або партнер може не захотіти робити те, що хочете робити ви, тоді, коли ви хочете це робити, і так, як ви хочете це робити. Саме бажання зайнятися іншим видом діяльності зовсім не означає, що людина вас не любить; це означає всього лише, що у вас різні інтереси.      Чи є способи вам обом займатися улюбленими справами і обом бути щасливими? Замість того, щоб розчаровуватися в близькій людині, так як вона не поділяє вашу ідею розваг, відшукайте тих, хто її поділяє. Це позбавить кохану людину від важкої необхідності бути для вас всім і дасть обом більше тем для розмови, коли будете проводити час разом.   Вправа «Я люблю ...»      Учасникам пропонується розділити аркуш паперу на 4 частини: •         Я люблю •         Я хочу •         Я можу •         Мені треба      У першій частині «Я люблю» потрібно позначити те, що ти любиш на даний момент. Наступні частини заповнюються так: читаючи те, що ти любиш усвідомити хочеш ти цього, чи можеш ти це зробити, чи це тобі потрібне.      Обробляючи результати, зіставляйте заповнення всіх граф, враховуйте співвідношення люблю-хочу-можу-треба. Рефлексія.   Вправа «Скульптори»      Учасникам пропонується розділитися на дві групи. Кожна група стає одна навпроти другої в шеренги. Кожна команда отримує завдання зобразити почуття з використанням тільки міміки і жестів. В цей час інша група вгадує те почуття, яке показує сусідня група. Для зручності виконання, нехай кожен з учасників групи показує своє бачення прояву даного почуття по черзі, а група сусідів може вгадувати, і, не додивившись до кінця всі виступи. Рефлексія.   Вправа «Ляльковий театр»      Учасники діляться на пари. Кожна пара вирішує, хто буде Ляльководом, хто - Лялькою. Роль Ляльки - сидіти нерухомо і розслаблено, неначе вона ганчірка. Ляльковод надає цій нерухомій маріонетці якесь положення: її рукам, ногам, обличчю, пальцям, тулубу і т.д., при доданні потрібного положення Ляльковод відображає на Ляльці якесь почуття. Потім ролі міняються. Рефлексія.   Вправа «Гусениця»      Учасники стають один за одним. Той хто стоїть в «хвості» повинен зробити тому, хто стоїть попереду щось, що було б приємно йому самому (вербально або не вербально). Далі ця «приємна дія» передається кожному до «голови». Далі «голова» стає у хвіст і вправа продовжується про тих пір поки всі учасники не побудуть «головою» і «хвостом». Рефлексія   Ситуація           Сім'я, що святкує свій золотий ювілей, рано вранці, як і 50 років поспіль, сіла снідати. Дружина вирішила в такий знаменний день зробити собі подарунок, і, намазуючи булочку маслом, залишила собі ту частину, яку 50 років поспіль віддавала чоловікові, вважаючи її кращою і дуже смачною. У відповідь на цей жест, чоловік її гаряче обняв і подякував, сказавши: «Спасибі, дорога, саме цю частину я люблю найбільше, але тебе я люблю більше, і коли ти її залишала собі, я був щасливий зробити тобі приємне». Обговорення.   Вправа «Бесіда з ельфом» Інструкція:      Нам завжди хочеться, щоб інші з нами добре обходилися, і ми, власне кажучи, знаємо, що повинні і самі з собою так спілкуватися.       Тепер сідайте зручніше, закрийте очі, дихайте глибоко ...      Я зараз буду розповідати історію, яку ви повинні будете уявляти собі. Уявіть собі два стільці, які стоять навпроти один одного. Подивіться, як ви сіли на один з них. (10 сек.)      Добре! А прямо навпроти вас стоїть другий стілець. І тут сидить маленький, дружелюбний ельф, який прийшов вас відвідати. Ельф знає вас вже давно і хоче вас дечому навчити - чомусь новому і дуже хорошому для вас. Скажіть ельфу про себе: «Мені хочеться від тебе дізнатися, які речі я можу зробити, щоб порадувати самого себе ...» (10 сек.)      Подивіться, як ельф, посміхаючись, зручніше влаштовується на стільці, і каже: «Ти правий ... Дуже важливо навчитися робити для самого себе щось хороше ... буває ж, що ти відчуваєш себе пригніченим, а поруч немає нікого, з ким можна поговорити або просто посидіти поруч. Тоді ти сам повинен подумати, що ж ти хочеш робити? »      Подумайте хвилинку над словами ельфа. Він не сказав вам, що ви повинні робити. Він сказав тільки, що це дуже важливо - зробити для себе щось хороше, щось досконале. Що добре саме для тебе ... (15 сек.)      «Скажи мені, - каже ельф, як ти можеш зробити собі приємне?» Ви дивитеся ельфу в очі і думаєте, що ж відповісти йому. Несподівано у вас виникають три думки про те, як ви можете доставити собі радість і бути задоволеним собою. І ви говорите: «Так, ці три речі я зроблю сьогодні для себе ...» Вимовте це останнє речення дуже тихо і повторіть його для себе ще раз.          Думка номер один ... Запам'ятайте дуже точно, що ви сказали ельфу.     Тепер друга відповідь, що прийшов вам на розум ... Скажіть зараз його ельфу і збережіть у пам'яті. (30 сек.)      А тепер - третя думка ... Прекрасне почуття - знати, що ви сьогодні зробите щось добре для себе. І ви скажете: «Дорогий ельф, це - моя третя відповідь». І знову гарненько запам'ятайте це. (30 сек.)      А тепер прийшов час попрощатися з ельфом. Він дуже радий, що ви його зрозуміли. Якщо вам пізніше знадобляться нові думки, ви зможете знову покликати ельфа і поговорити з ним.      Потягніться і повертайтеся знову до нас. Відкрийте очі - ви свіжі і бадьорі. Рефлексія. Шерінг. Ритуал прощання. Кожен з учасників повинен попрощатися з сусідом праворуч, починаючи зі слів: «Ти мені подобаєшся за те, що ...»                                                                 ЗАНЯТТЯ 7 Тема: «Жалість. Злість і Щастя » Мета: Вирішити для себе, що таке жалість, злість і яке воно щастя. Навчитися керувати своїми емоціями, і навчитися розглядати свої прояви почуттів як свою особисту особливість. Намагатися бачити людину разом з її емоціями, а не емоції без людини. Матеріал: паперові шаблони масок, олівці, фломастери, повітряні кульки, ножиці, заготовки «прохань» для вправи «Прохання».   Хід роботи: Вправа «Привітання»      Учасникам пропонуються білі паперові маски. Завдання полягає в тому, щоб відобразити свій настрій на даний момент на масці і від «обличчя» свого настрою привітати всіх присутніх. Для зображення настрою можна використовувати олівці, фломастери, ножиці. Шерінг   Інформація.           Я хочу розповісти вам одну історію.      Настя була завжди впевненою в собі і своїх друзях, їх було багато і завжди цей список поповнювався новими знайомствами. Це сталося саме з нею і саме в той вечір, коли душа співала від радості після успішного складання іспиту. Він сидів у кутку маленький, жалюгідний і дуже зворушливо м'який і пухнастий клубочок. Він подивився на Настю своїми очима-намистинами і вона зрозуміла, що без цієї істоти вона не піде. Їй просто не дозволить її внутрішній дух. І незабаром грудочка вже пила молоко на кухні ...      Прийшовши з інституту, Настя не впізнала своєї кімнати. Ще вранці, складені листки курсової в мальовничому порядку прикрашали всю підлогу. І в самому центрі, на аркуші із зазначенням літературних джерел, що використовуються в роботі, сидів він, цей м'який клубочок, і дивився на неї все тими ж намистинами-очима ...      А тепер я пропоную кожному з вас закінчити розпочату мною історію.      Вправа «Асоціації»      Сьогодні ми спробуємо розглянути, що ж у нашому житті означають слова «жалість», «злість» і «щастя».. Зараз ми з вами підберемо асоціації цим словам. Але перш ніж будемо підбирати асоціації, пропонуємо вибрати повітряні кульки, колір яких асоціюється саме з зазначеними словами. Далі на обраних кульках пишуться асоціації для «жалості», «злості», «щастя». Обговорення-рефлексія.   Вправа «Я.. коли ... »      Учасникам по колу пропонується почати свою відповідь зі слів «Я шкодую, коли ...», наступне коло «Я злюся, коли ...», третє коло «Я щасливий, коли ...». Рефлексія. Обговорити який дієслово було легше озвучити і чому?                   Вправа «Прохання»      Учасникам роздаються листочки паперу на яких написано завдання. Кожен з учасників по черзі каже: «У мене є прохання. Від кого воно? ». Інші учасники можуть сказати: «Від мене!», Коли їм захочеться, можна навіть, щоб це були 2-3 «прохаючих». Суть гри в тому, що «прохачі» не знають яке прохання, а «виконавець» повинен виконати прохання на свій розсуд.      Варіанті прохань: •         «Пожалій мене», •         «Позлись на мене», •         «Зроби мені боляче», •         «Зроби мені приємне», •         «Ощаслив мене» , •         «Зроби мені подарунок», •         «Розвесели мене» і т.д. Рефлексія. Учасники діляться враженнями. Ким було виступати легше «прохачами» чи «виконавцями»? Які відчуття переживали при виконанні завдання?   Вправа «Ситуація»      Історія: Ви любите одну чудову людину, але Ваше щастя розбите вщент: він одружується на іншій. Спробуйте відповісти на питання: •         Ваші дії, в ситуації, що склалася. •         Чому я можу навчитися з цієї ситуації? •         Ваші внутрішні відчуття: щастя - що він пішов до нашого весілля, злість - що мене проміняли на іншу, жалість - що мрії розбилися. Рефлексія. Як ви себе почували при виконанні даної вправи, ваші почуття після уявлення себе на місці покинутої дівчини. Шерінг. Ритуал прощання.   Вправа «Сюрприз»      Учасникам групи пропонується зробити приємне всій групі або одному учаснику. Це може бути «подарунок», музичний або танцювальний номер, освідчення в коханні.                           ЗАНЯТТЯ 8 Тема: «Приділяй собі уваги не менше, ніж іншим». Мета: Підвищення рівня самооцінки і самозначимості. Навчитися розподіляти свою увагу на інших з урахуванням власних потреб і почуттів. Матеріал: коробка з м'якими іграшками, хустки (або шарфи), за кількістю учасників, листи паперу, ножиці, олівці, фломастери, маркери, обручі та килимки за кількістю учасників.   Хід роботи: Вправа «Привітання»      Учасникам пропонується привітати всіх присутніх від імені чогось цілого, або як частина чогось. Наприклад: «Я, квітка з оранжереї, вітаю вас, квіточки і ...», «Я, весна, вітаю ...». Шерінг.   Інформація.           Багато людей схильні більше піклуватися про інших, ніж дивитися в обличчя власним бажанням, почуттям і потребам. Для них набагато легше говорити іншим, що треба робити, ніж прийняти на себе відповідальність за свої власні проблеми. Сунути свій ніс у чужі справи вельми спокусливо, але це позбавляє іншу людини її незалежності і відповідальності за себе. До того ж це і не дає ніякого ефекту, тому що ви не можете виправити їх, як і вони вас.      Сьогодні ми спробуємо розібратися чи вміємо ми приділяти собі уваги не менше, ніж іншим.   Вправа «Дайте слово підсвідомості»      Інструкція: Сядьте зручно, закрийте очі. Вдих, видих ... • Уявіть, що ви гуляєте по лісі. Опишіть, який це ліс. Чи світить сонце? Йдете ви по стежці або крізь гущавину? Чи добре вам тут? • Ви йдете далі й бачите в траві ключ. Який він? Піднімете ви його чи пройдете повз? Чи порадувала вас знахідка? • Ви рухаєтеся далі, перед вами паркан. Який він: високий, низький, з якого матеріалу зроблений? • Вам треба перелізти через паркан. Як ви це робите? Чи легко буде подолати перешкоду? • Ви йдете далі й помічаєте нору біля стежки. Велика вона чи маленька? Заглянете ви всередину? Вам цікаво, який звір її вирив? • Ви виходите на берег річки. Уявіть її дуже виразно: яка там вода, швидкість течії, дно ... чи є каміння на дні? Як ви переправитеся на інший берег? • Подолавши чергову перешкоду, ви бачите будинок. Який він (розмір, декор тощо)? • На дверях висить табличка. На ній написано, що будинок належить ... вам. З чого вона зроблена і що за напис? • Ви відкрили двері і зайшли до будинку. Озирніться. Чи затишно вам тут? Чистота або жахливий безлад? Скільки кімнат в цьому будинку? Які вони? Назвіть і опишіть їх. • Ви піднялися на горище. Як воно виглядає? Що там зберігається? Порядок чи, може, повно мотлоху? • Ви виходите з будинку, йдете далі - за пагорбом відкривається вид на море. Яке воно? Спокійне чи бурхливий, яка погода, чи світить сонце? • Над морем літають чайки. Високо або низько, поряд з вам і чи далеко? Ви їх чуєте? Які почуття викликають у вас птахи? • Ви бачите корабель. Який він, чи далеко від берега? Чи можете ви до нього дістатися? І взагалі, чи станете ви це робити? Інтерпретація      Ліс - символічне відображення вашого дитинства і дитячих уявлень про життя. Чим радісніше вам в лісі, тим більш позитивні ваші дитячі спогади, коли ж уява намалювала похмуру, лякаючу картину, то, можливо, ваше дитинство було досить важким і колишні уявлення позначаються тепер на вашому житті.      Ключ - ваше ставлення до всього нового, що приносить життя. Якщо ви підняли ключ або зраділи йому, значить, ви як мінімум готові приймати зміни.      Річка - уособлює течію вашого життя. Згадайте, наскільки стрімким вам представлявся потік, наскільки чиста в ньому вода. Камені на дні символізують труднощі, які ви долаєте з дитинства.      Паркан - символ перешкод, які підстерігають людини на життєвому шляху. Зверніть увагу, який паркан - символічна огорожа або велика Китайська стіна.      Нора - ваше сприйняття прихованої небезпеки. Якщо ви сміливо полізли в нору - ви безрозсудна або занадто допитлива людина.      Будинок - це ви самі. Наскільки вам там подобається, настільки ж добре вам з самим собою. Ті кімнати, які ви побачили, - це найбільш важливі аспекти життя. Там, де вам подобається, - все добре, якщо ж в якійсь із кімнат безлад, можливо, у вас проблеми в цій сфері.      Табличка на дверях говорить про те, ким ви самі себе вважаєте (у когось написано ім'я, в інших - всі регалії і заслуги, у когось крейдою просто надряпано).      Горище - метафора освіти, культури та різних навичок, прищеплених вам. Якщо там все запущено, то, напевно, ви не знаєте, навіщо стільки сил доклали колись, щоб отримати диплом.      Чайки - це ваші родичі. В ідеалі їх досить багато і вони прикрашають пейзаж. Якщо ж настирливо кричать і мало не б'ють крилами по обличчю, ймовірно, у вас напружені стосунки з близькими. Повна відсутність чайок на горизонті - тривожний сигнал самотності.      Море - ваша чуттєва сторона особистості. По тому, наскільки бурхливим вам видається воно, можна судити, які відносини з людьми ви любите: тихі та спокійні чи сплеск емоцій, почуттів.      Корабель - втілення вашої головної мрії на сьогоднішній день. Наскільки вона досяжна і красива, визначається по тому, який корабель і на скільки далеко від берега він знаходиться.      І ще ... Те, як ви перелізли через паркан і переправилися через річку, показує, наскільки легко ви долаєте перешкоди. Якщо відповідали чесно і у вас немає якихось особливих страхів (вода або висота), то характер подолання обох перешкод буде однаковий. Якщо у вашій уяві звідки не візьмись, узявся помічник, матеріалізувалися міст, човен або людина, значить ви мало розраховуєте на себе. Рефлексія   Вправа «Намалюй свій всесвіт»      Учасникам пропонується намалювати свій світ, свій всесвіт, де буде місце всім вашим знайомим (хорошим і поганим). Після малювання учасникам пропонується поділитися своїми малюнками з іншими учасникам. Малюнки можна рвати, різати. Коли в кожного учасника залишається своя частина малюнка і частини від інших учасників їм пропонується розповісти про свою частину. Потім всі малюнки збираються по шматочках. І завдання кожного зробити свій малюнок знову цілим (можна просто зібрати шматочки, можна їх наклеїти на інший аркуш, можна використовувати скотч і т.д.) Рефлексія. Ми часто віддаємо самих себе без залишку всім оточуючим і не отримуємо взамін стільки ж. Таким чином, втрачаємо свою енергію і часто не задовольняємо свої потреби. Вина не оточуючих у тому, що вони дали мало, а в нас, що ми чекаємо багато. Але ж у всіх різні уявлення і відчуття. Тому часто наші очікування не виправдовуються. Вправа «Сліпий»      Вправа може складатися з декількох частин. Частина перша. Учасникам групи зав'язуються очі і завдання всіх у тому, щоб зібратися всім разом, не використовуючи слова. Коли група відчула, що всі учасники разом, очі відкривають. Частина друга. Одному з учасників зав'язують очі, інші займають статичне положення. Завдання ведучого знайти всіх учасників. Частина третя. Всім учасникам, крім одного, зав'язуються очі і завдання «Сліпих» зловити «зрячого». Рефлексія.   Вправа «Моє»      Учасники стають по колу. Кожен позначає свою територію (можна намалювати крейдою коло, можна кожному покласти килимок, можна покласти обруч) і вибирає собі іграшку. Це його символ. У центр кола ставиться коробка з іграшками. Завдання кожного дістати якомога більше іграшок на свою територію і вберегти свою від зазіхань сусідів. Під час вправи можна брати іграшки не тільки з коробки, але і «красти» сусідські. Рефлексія. Шерінг Ритуал прощання. Учасники, прощаючись, починають зі слів: «Сьогодні я зроблю для себе ..., а вам бажаю ...»                                                         ЗАНЯТТЯ 9 Тема: «Самотність - це стан розуму чи тіла?» Мета: Розібратися в особистому просторі. Усвідомити особисту цінність і унікальність. Навчитися розпізнавати свої емоційні стани, мотиви поведінки. Матеріал: Смужки паперу, клей, аркуші для запису, ручки, олівці, склянки з кольоровою водою, колечко, листи з «Футбольним полем» за кількістю учасників (див. Додаток до заняття)   Хід роботи: Вправа «Привітання»       Учасникам пропонується почати вітання зі слів: «Як вам пощастило, що сьогодні з вами я така ...» Шерінг   Інформація           Коли ми самі по собі? Ізольовані? Пливемо за течією посеред натовпу? Все це - аспекти самотності, яка є скоріже станом розуму, ніж станом фізичним. Вона є в значній мірі почуттям нестачі близьких відносин, в плані фізичному або в плані емоційному з іншою людиною. Цілком можливо перебувати серед людей і відчувати себе ізольованими. Якщо ніхто нас не розуміє або не поділяє наших інтересів, ми, ймовірно, будемо відчувати себе самотніми. З іншого боку, ми, можливо, насправді не маємо з іншими людськими істотами тієї кількості контактів, яка була б достатньою для нашого задоволення. Отже, тема нашої зустрічі: «Самотність - це стан розуму чи тіла?»   Вправа «Футбольне поле»      Кожному учаснику пропонується позначити себе на футбольному полі. Лист з футбольним полем додається. Рефлексія   Вправа «Самотність-це ...»      Учасникам пропонується написати на папері особисті асоціації до слова «Самотність». Рефлексія.   Вправа «Ланцюжок»      Учасникам даються смужки паперу, клей. Їх завдання полягає в тому, щоб кожен зробив зі смужок паперу ланцюжок (гірлянду) і в кінці заняття з'єднати ланцюжок воєдино. Можна на кожному колечку ланцюжку написати свої асоціації до слова «Самотність». Учасники обговорюють свій ланцюг, що це означає для кожного і на що віна схожий у житті. Рефлексія   Вправа «Я і мої почуття»      Нам знадобляться склянки з водою, наповнені наполовину. Склянки - це ми, вода в них - наша внутрішня енергія. Експеримент полягає в тому, що ми, ділячись своєю внутрішньою енергією з оточуючими, не замислюємося про те, що вона може до нас не повернутися, а ми не заповнимо її і залишаємося з «порожнім стаканом», тобто без внутрішньої енергії своєї. Як вийти із ситуації втрати енергії з найменшими втратами для себе? Рефлексія Вправа «Програма на день»      Учасникам пропонується написати «Програму на день», чим будуть займатися з моменту пробудження до відходу до сну. Перед початком виконання вправи дається установка, що це день вільної людини, немає сім'ї, дітей, батьків і є фінансова незалежність. Рефлексія. Шерінг   Ритуал прощання. Гра «Колечко, колечко, вийди на ганок».      Учасники, сидячи по колу, виставляють перед собою руки складені долонями всередину. У ведучого в руках затиснуте кільце, він проходить і кожному начебто разом з побажанням кладе колечко в руку, але кільце потрапить в руки тільки одному з учасників. Хто виявився з «подарунком» повинен продовжувати коло побажань.                                                                       ЗАНЯТТЯ 10 Тема: «Підведення підсумків роботи тренінгу» Мета: Підведення підсумків роботи, отримання зворотного зв'язку. Аналіз своїх переживань в ході роботи тренінгової групи. Матеріал: олівці, фломастери, папір, скотч, кольоровий папір, картинки з журналів, клей, роботи від першого заняття.   Хід роботи: Вправа «Привітання»      Учасникам пропонується обрати будь-який спосіб вітання, який їм ближче за настроєм на даний момент. Шерінг   Інформація.      Сьогодні ми зібралися, щоб підвести підсумки нашої з вами роботи протягом усього часу наших зустрічей. Щодня в нашому житті ми стикаємося з різними ситуаціями і часом ми не можемо пояснити як вийти з цього виру подій, як утриматися на вершині життя і як використовувати весь свій досвід і знання у вирішенні будь-яких життєвих питань. На наших заняттях ми спробували розібрати основні теми життя, які викликають найбільший інтерес при їх вирішенні. Ми краще пізнали один одного і зараз я пропоную зробити подарунок-сюрприз кожному з учасників.   Вправа «Чарівна спина»      Кожному з учасників на спину приклеюється аркуш паперу і кожен з учасників пише на листку те, що він дізнався про цю людину за час занять. Який він? Вправа триває доти, поки у кожного на листочку не буде написів на один менше, ніж кількість учасників. Потім листочки знімаються і кожен знайомитися зі своїм «Портретом очима групи». Рефлексія   Інформація           Від наших слів, вчинків залежить багато - набагато більше, ніж від слів і вчинків інших людей. Але часто в житті ми стикаємося з такими ситуаціями, що губимося, і не знаємо як вчинити краще. Тому говоримо і діємо необдумано. Ми часто ображаємося на близьких, коли вони не роблять те, що ми від них чекаємо. А ми ж їх про це навіть не попросили. Ми часто думаємо, що всі думають так само як і ми не усвідомлюючи, що ми різні і думки, і бачення світу у нас теж відрізняється один від одного.      Пам'ятаєте, на першому занятті ми робили вправу «Світ, в якому я живу»? Зараз я покажу ваші роботи. Впізнаєте ви свої шедеври? Чи хочете ви змінити що-небудь? Якщо хочете, то зміните. Рефлексія.   А тепер я пропоную вам ваші листочки із завданням «Я знаю! Я хочу знати! », Які ми заповнювали теж на першому занятті. Напишіть ще, що ви дізналися нового і чого ви не дізналися в ході наших занять. Рефлексія.     Вправа «Я відрізняюся від всіх ...»      Учасникам дається м'ячик і кожен повинен почати речення зі слів «Я відрізняюся від всіх ...» і кидає м'ячик іншому учаснику. Рефлексія   Вправа «Особисті асоціації»      Один з учасників виходить за двері. В цей час інші загадують одного з членів тренінгової групи. Коли входить виходячий, його завдання вгадати, кого загадали. Можна ставити питання-асоціації типу: «На яку квітку схожа ця людина?», «З яким порою року вона асоціюється?», «Який предмет вона нагадує?», «Який колір вона символізує?», «Який казковий персонаж ближче їй за духом? »і т.д.      Питання-асоціації можна задавати кому завгодно, навіть якщо запитають самого загаданого, йому доведеться відповісти теж. Рефлексія Шерінг   Ритуал прощання Учасникам пропонується стати в коло і попрощатися так як їм більше подобається. Це може бути вербальне прощання або невербальне.

Категорія: Мої статті | Додав: вірар (29.03.2013)
Переглядів: 2360 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний хостинг uCoz